Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak będzie wyglądać edukacja Waszych dzieci za parędziesiąt lat? Czy wiecie, że nauka w szkole podstawowej różni się od sposobu nauki w liceum czy na studiach? Przygotowaliśmy dziś dla Was wartościowe informacje na temat systemu edukacji kiedyś oraz często poruszanego dziś tematu sztucznej inteligencji i tego, jaki wpływ ma na edukację dziś. Sprawdźcie, jak AI udoskonala nauczanie za pomocą metody sokratejskiej i pomaga młodzieży i korepetytorom dostosować się do zautomatyzowanego świata.
SYSTEM EDUKACJI DZIŚ – NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO?
Obowiązkowe uczęszczanie do szkoły powstało z inicjatywy władcy Prus po wojnach napoleońskich. Zamysł stworzenia pokornych i posłusznych „poddanych” pokierował władców ku uformowaniu konkretnych zasad nauczania. Wprowadzono następujące po sobie lekcje i wydzielono konkretne obszary nauczania. W klasach zamontowano dzwonki, wzorując się na tych, które zamieszczano w tamtym czasie w fabrykach produkcyjnych. Pojawiły się też testy, weryfikujące, czy uczeń zaznał się z wymaganym materiałem. Nie potrzeba głębokiej analizy i tysięcy badań, aby stwierdzić, że niewątpliwie obecny system edukacji podobny jest do tego, wprowadzonego w Prusach na początku XIX wieku przez Fryderyka Wilhelma III.
Lekcje nadal trwają po 45 minut, są podzielone na przedmioty, uczniowie i nauczyciele mają narzucony konkretny program nauczania oraz obowiązkowe egzaminy, a koniec i początek lekcji obwieszczany jest sygnałem dzwonka, który wyraźnie nie odróżnia się od tych w starych fabrykach. Wykorzystywanie egzaminów jako głównego uzasadnienia do uczenia się sprawia, że uczeń, w strachu przed niezaliczeniem, uczy się na pamięć, a po zaliczeniu nic już nie pamięta. Mózg człowieka skonstruowany jest tak, że „chce” poznawać nowe rzeczy, które są dla niego ciekawe. Natomiast dzisiejsze systemy edukacji wydają się niewzruszone potrzebami uczniów i sugerują system uczenia się na pamięć „pod klucz”. Jak więc uczniowie mają przygotować się na to, co nadchodzi w kolejnych etapach edukacji, na przykład na studiach, które dużo bardziej wymagają samodzielnej pracy i myślenia?

Opinia jednego z naszych uczniów – innowacyjne metody nauczania naprawdę działają!
NA STUDIACH TRZEBA BYĆ SAMODZIELNYM
System uczenia się na studiach znacznie różni się od tego, którego uczą nas na wcześniejszych szczeblach edukacji. Studia to przede wszystkim praca samodzielna ucznia, zadawanie i odpowiadanie na właściwe pytania, a nie tylko nauka na pamięć. Aby uczeń się czegoś nauczył, musi najpierw pojąć, jak przyswajać wiedzę. Jedną z dróg przygotowania ucznia do często bezwzględnych i wymagających egzaminów na studiach, jest podjęcie się rozwijających zajęć dodatkowych – korepetycji. Nasza Fundacja z dumą wyróżnia się na tle innych tym, że przygotowuje ucznia do pracy samodzielnej i pobudza jego umysł do myślenia. Nie podajemy gotowych odpowiedzi i nie uczymy pod klucz. Nasi podopieczni wychodzą z liceum czy technikum przygotowani na to, co dzieje się na uczelniach i z wiedzą jak się uczyć, aby nauka nie była trudna do przyswojenia. Dzięki naszemu podejściu zapewniamy ludziom możliwość dostania się na prestiżowe uczelnie, a co za tym idzie – mają szansę na znalezienie w przyszłości lepszej pracy.
Opinia jednego z naszych uczniów – dostał się na wymarzone studia!
SOKRATES (I MY!) PRZYGOTOWUJE(MY) UCZNIÓW DO ZMIAN
Jeśli jeszcze nie słyszeliście o metodzie sokratejskiej, odsyłamy Was do poprzedniego artykułu na naszej stronie, który szczegółowo ją omawia: metoda sokratejska w Fundacji Pasja Nauki. Myśląc o systemie oświatowym w kolejnych latach, często wspomina się kompetencje 4K – czyli komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność. Wątpliwym jest stwierdzenie, że obecny system edukacji „podoła” w wykształceniu tych umiejętności wśród uczniów. Nauczanie teorii na pamięć i sprawdzanie nabytej wiedzy poprzez egzaminy nie wyzwala w młodzieży ani różnych technik krytycznego myślenia, ani nie pobudza kreatywności. Z pomocą dla tradycyjnego systemu edukacji przychodzi wspomniany Sokrates z metodą, której używamy podczas naszych korepetycji w Fundacji Pasji Nauki.
Metoda sokratejska w nauczaniu jest czysto skoncentrowana na uczniu i opiera się na konsekwentnym zadawaniu pytań, a następnie dyskusji, która jest prowadzona przez korepetytora. Nasz manifest jasno głosi, że aby znaleźć właściwe odpowiedzi, trzeba umieć zadawać właściwe pytania. Nie sztuką jest podawać gotowe rozwiązania – niewątpliwie rzemiosłem edukacyjnym jest takie pobudzanie umysłu ucznia, aby ten mógł znaleźć odpowiedź w głębi siebie. Metoda Sokratejska odnosi się do tworzenia rozwiązań, tak jak sztuczna inteligencja została stworzona między innymi po to, aby odpowiadać na pytania i rozwiązywać złożone problemy.
Zadanie odpowiednich pytań lub w trudniejszej sytuacji podanie podpowiedzi, która nie pokaże całej drogi do rozwiązania, ale pokieruje myśli ucznia w dobrą stronę, pozwala mu samemu odkryć swoją ścieżkę rozwiązania. Stosując od lat taką filozofię często jestem zaskoczony ścieżką rozumowania moich uczniów. To podążanie za uczniem wymaga nie tylko wiedzy fachowej, (…) ale też dużo empatii, aby rozumieć jego logikę, nawet wtedy kiedy sam nie potrafi w jasny sposób opowiedzieć o tym jak rozwiązuje dany problem. Co więcej wymaga dużo więcej wysiłku niż standardowe podejście. Dlatego, nawet przy indywidualnej pracy nauczyciele bardzo rzadko nawiązują taką relację z uczniem i kiedy sobie nie radzą, po prostu pokazują rozwiązanie.
Wypowiedź Marka Wójcika, założyciela Fundacji i profesjonalnego korepetytora
AI WSPIERA NAUCZANIE SOKRATEJSKIE
Sztuczna inteligencja to systematyczne podejście do replikowania ludzkiej inteligencji przy użyciu różnych zasad matematycznych, obliczeniowych i mechanicznych. AI oraz używana przez Nas metoda sokratejska mają pewne powiązania. Metoda sokratejska bazuje na zadawaniu pytań, prowadzeniu dialogu i analizie, aby bardziej zrozumieć problem lub temat. AI jest obecnie używana do wspomagania tej metody poprzez analizę danych, generowanie pytań lub udostępnianie informacji. Sztuczna inteligencja może dostarczyć narzędzi, które pomagają w zbieraniu i analizie danych, co pozwala na lepsze zrozumienie tematu podczas prowadzenia sokratejskiego dialogu. Ponadto, systemy sztucznej inteligencji mogą generować pytania lub hipotezy na podstawie dostępnych informacji, co może prowadzić do bardziej wnikliwej dyskusji.
Coraz częściej słyszy się o korepetycjach online, o e-dziennikach, o cyfrowych tablicach do pisania lub rysowania. Wszystko to jest możliwe między innymi dzięki usprawnieniom, które daje nam sztuczna inteligencja (napędzana poprzez zadawanie pytań metodą sokratejską) – automatyzacji procesów, segregacji danych czy personalizacji zajęć. Sztuczna inteligencja może pomóc dzieciom szybko i łatwo znaleźć odpowiedź na pytanie albo podpowiedzieć, gdzie szukać materiałów dodatkowych i z jakich źródeł warto korzystać. Często uczniowie zniechęcają się, gdy nie wiedzą, od czego zacząć albo jak i co wyszukać. AI przychodzi wtedy z pomocą i może zmotywować ucznia do dalszej nauki. Nauczyciele również mogą znaleźć pomoc w działaniu AI – usprawnienie ocen prac uczniów czy segregacja danych z odbytych sprawdzianów, na przykład punktacje czy oceny.
Praktyka czyni… mistrza!
Przewiduje się, że dzięki postępowi AI, prowadzonej przez metodę sokratejską i wprowadzaniu innowacyjnych programów nauczania ze zróżnicowanymi i zindywidualizowanymi zadaniami, nauczyciele będą mogli wspierać każdego ucznia, bez względu na jego umiejętności lub preferencje. Mamy nadzieję, że sztuczna inteligencja i innowacyjne podejście do korepetycji zmienią podróż edukacyjną każdego ucznia w niewyobrażalny sposób, czyniąc naukę przyjemną i dynamiczną. Świat edukacji zmienia się na zawsze, a dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii sztucznej inteligencji korepetytorzy będą mogli stawić czoła wyzwaniom i spełnić, a nawet przekroczyć oczekiwania uczniów.
Jeśli chcecie dowiedzieć się, w które obszary rozwoju zawodowego warto inwestować już za młodych lat i jakie zawody przyszłości czekają na Twoje dzieci, zapraszamy TUTAJ!