Dla wielu uczniów matematyka to nauka, która wylicza błędy i liczy potknięcia. Często jedyne skojarzenie z działaniami to takie, że jej lekcje… działają na dzieci stresująco. Królowa nauk lubi być bezwzględna i zazwyczaj tak właśnie jest przedstawiana uczniom. Co jednak gdy obraz ten zestawimy ze wczesnymi etapami edukacji, kiedy to po raz pierwszy w życiu dziecku udało się bezbłędnie dodać dwa do dwóch, a sama nauka cyfr stanowiła ekscytującą przygodę? Gdzie po drodze zawierusza się ten entuzjazm i jakie są powody, przez które uczniowie przestają lubić matematykę?
Brak pozytywnych doświadczeń z matematyką
Twoje dziecko zwleka ze wstaniem z łóżka do ostatniej chwili, a w trakcie śniadania ze zwieszoną głową tylko przesuwa jedzenie po talerzu? Jako doświadczony rodzic z pewnością już wiesz, że diagnoza może być tylko jedna: sprawdzian z matematyki – przedmiotu, który wśród uczniów cieszy się wyjątkowo niekorzystną renomą. Dlaczego uczniowie nie lubią matematyki? Zazwyczaj z prostego powodu, którym jest brak pozytywnych doświadczeń w tej dziedzinie. A o to – w przeciwieństwie do zrozumienia co po niektórych matematycznych zagadnień – bardzo łatwo!
Negatywne nastawienie do matematyki zazwyczaj zaczyna kiełkować w uczniu w momencie, w którym przestaje rozumieć to, czego wymaga od niego nauczyciel. Brak zrozumienia może wynikać zarówno ze złego sposobu omawiania tematu przez mentora, jak i znikomej motywacji ucznia do zdobywania wiedzy. Takie podejście sprawia zaś, że problemy zaczynają się mnożyć, finalnie doprowadzając do sytuacji, w której uczeń nie chce już dzielić swojej przyszłości z matematycznymi wyzwaniami.

Presja ze strony rodziców
Zgodnie z badaniem „Wsparcie rodziców w nauce matematyki”, przeprowadzonym przez Kantar Millward Brown (na zlecenie mFundacji), ¾ przebadanych rodziców uważa, że matematyka to najważniejszy ze szkolnych przedmiotów. Bardzo często towarzyszy temu przeświadczenie, że jest to niebywale trudna dyscyplina, stworzona wyłącznie dla tęgich umysłów. Takie nastawienie w pełni przechodzi na dziecko, które później traci możliwość samodzielnego poznania dobrych stron matematyki. A jest co poznawać! Co więcej, aby dobrze przyswoić wszelkie jej tajemnice, nie trzeba posiadać magicznych umiejętności!
Problematyczny może okazać się również fakt, że większość rodziców manifestuje tradycyjny stosunek do nauki tego przedmiotu często – bardziej lub mniej świadomie – wywierając presję na swoim dziecku. Wygórowane oczekiwania stają się zaś powodem, dla którego uczniowie nie lubią matematyki.
Nieodpowiednie metody nauczania
Różnica pokoleń widoczna jest również jeżeli chodzi o przyjęte metody nauczania. Niezależnie od tego, czy dziecko zdobywa wiedzę na lekcjach w szkole pod okiem nauczyciela, czy w domu z pomocą rodzica, w obu przypadkach najprawdopodobniej wykorzystane zostaną tradycyjne sposoby nauki matematyki, czyli… absolutny brak kreatywności! Wspólne rozwiązywanie zadań z książki wcale nie jest najskuteczniejszym sposobem na przyswojenie materiału – a już z pewnością nie sprawi to, że zaczną oni czuć do matematyki sympatię.
Aby temu zaradzić, a jednocześnie zwiększyć efektywność nauki u dziecka, warto stawiać na bardziej angażujące rozwiązania. Oprócz edukacyjnych gier, filmów czy aplikacji, warto korzystać także z możliwości, jaką dają korepetycje online. Wirtualny Nauczyciel to narzędzie do nauki matematyki, które w pełni wykorzystuje potencjał ucznia. Dzięki indywidualnemu podejściu każde dziecko może liczyć na wyjaśnienie wszelkich problemów, jakie pojawiły się u niego w trakcie rozwiązywania zadań. Metoda sokratejska zastosowana w Wirtualnym Nauczycielu to zaś sposób na pobudzanie umysłu ucznia do samodzielnego myślenia! Jeżeli więc jako rodzic szukasz sposobu na to, jak nauczyć dziecko matematyki postaw na nowe metody nauczania!
