Nie odkryjemy Ameryki, jeżeli rozpoczniemy ten artykuł słowami: matematyka to najtrudniejszy przedmiot w szkole. To, że wymaga ona od ucznia zrozumienia, systematyczności i zaangażowania, nie stanowi bowiem żadnej tajemnicy. To, że ogromna liczba dzieci nie radzi sobie z opanowaniem jej materiału, bywa jednak zastanawiające. Dlaczego tak się dzieje oraz co wpływa na to, że poziom matematycznych umiejętności u uczniów z polskich szkół maleje z roku na rok?
Klasa pełna uniesionych rąk – tylko czasu brak…
Matematyka to nauka ścisła, której reguły i fanaberie trzeba zrozumieć, nie zaś wykuć na pamięć. Niestety w dalszym ciągu bardzo wielu uczniów chętniej korzysta z tego drugiego rozwiązania, przyjmując zasadę, że lepiej zapamiętać coś na chwilę, aniżeli przyswoić na całe życie. Powodu takiego stanu rzeczy można oczywiście dopatrywać się w indywidualnych motywacjach każdego z nich. Może jednak okazać się, że tkwi on znacznie głębiej – a konkretnej zagnieździł się wśród lasu uniesionych rąk, należących do osób, które chcą zadać nauczycielowi pytanie.
W polskich szkołach standardem są przepełnione klasy. W sytuacji, w której choć połowa uczniów potrzebowałaby dodatkowych wyjaśnień w trakcie omawiania materiału, prawdopodobnie nawet Chuck Norris nie dałby rady… A co dopiero przeciętny nauczyciel! Jednym z głównych powodów, dlaczego dzieci nie radzą sobie z matematyką, jest więc nieodpowiednia ilość czasu poświęcanego na indywidualne omówienie zagadnień oraz związanych z nimi problemów.

Nauczyciel matematyki straszniejszy niż Buka z Muminków
Goniąca podstawa programowa sprawia, że nauczyciel staje się bezsilny, często stosując najprostsze z możliwych podejść: czyli szybkie i suche przedstawienie faktów, poparte wyłącznie kilkoma enigmatycznymi przykładami. Znasz to uczucie, kiedy na lekcji omawiałeś jedynie proste podręcznikowe zadania, a w trakcie sprawdzianu masz wrażenie, że nagle studiujesz matematykę stosowaną na renomowanej uczelni? To jest nas dwóch! Nic zatem dziwnego, że nauczyciel matematyki często jest darzony nawet większą niechęcią niż sam nauczany przez niego przedmiot.
Jeżeli więc w trakcie lekcji matematyki w uczniu nie zrodzi się zaufanie do nauczyciela prawdopodobieństwo, że poprosi go o dodatkową pomoc lub obszerniejsze wyjaśnienie tematu, praktycznie jest równe zeru. To z kolei rodzi kolejne problemy, związane z nienadążaniem za omawianym materiałem, co finalnie skutkuje pogorszeniem w nauce. Jeżeli więc widzisz, że Twoje dziecko ma problemy z nauką matematyki, spróbuj zapisać je na korepetycje online. Wirtualny Nauczyciel to narzędzie w pełni zsynchronizowane z podstawą programową w polskich szkołach. Dzięki niemu uczeń nie tylko utrwali wiedzę, ale także pozna sposób na to, jak skutecznie się uczyć matematyki!
„Nie umiem, więc lepiej odpuszczę”
Niezrozumienie jednego tematu z matematyki może okazać się bodźcem do zrezygnowania z dalszej nauki tego przedmiotu. Brzmi przesadnie? Prawda jest taka, że większość uczniów uważa, że lepiej odpuścić, jeżeli się czegoś nie rozumie. W przypadku matematyki, w której wszystkie tematy są ze sobą ściśle połączone, braki w wiedzy najpewniej przełożą się na kolejne omawiane kwestie. To zaś będzie wyłącznie powiększać występujący problem, który zaniedbany, może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny dla uczniowskiej motywacji. Dlatego tak ważne jest, by w porę reagować i pomóc dziecku na nowo rozbudzić w sobie chęć do edukacji.
Uczę się dla siebie, czy dla rodziców?
Skoro już zastanawiamy się nad tym, dlaczego dzieci nie radzą sobie z matematyką, nie można przejść obojętnie obok presji, jaką niekiedy wywierają na nich rodzice. Nacisk na jak najlepsze oceny, niestosowanie systemu pochwał czy nagradzania, jak również brak wsparcia ze strony rodziców, mogą przyczynić się do tego, że ambicje staną się dla dziecka aż nadto przytłaczające – lub, co gorsza, zanikną! Warto więc na każdym kroku powtarzać mu, dlaczego edukacja jest tak ważna oraz do czego przydatna będzie zdobywana wiedza. Nie należy też podchodzić do tematu ocen z chorobliwą surowością – dla zdrowia psychicznego czasem każdy z nas powinien przymknąć oko! ?
